Hazyvieuw, Zuid-Afrika, 13 nov. 2019

13 november 2019 - Hazyview, Zuid-Afrika

Dusk to Dawn is een tussenstop, maar wel een memorabele. Duitse Grundlichkeit tot in de details, alles klopt. Je zou er bijna willen wonen. Wij hebben, zoals gezegd, genoten van het wijdse uitzicht, met het vijvertje op de voorgrond, de indrukwekkende heuvels op de achtergrond en daartussen de uitgestrekte weilanden met vee. Daarboven als toegift de lichtflitsen van het onweer en als afsluiting een prachtige regenboog. Wel is er bij voortduring er een storend geluid. Wij denken aan cross motoren die in de verte tekeer gaan, maar daarvoor is het gereutel eigenlijk te monotoon. “Het zijn mensen met grasmaaiers, zoals je die wel eens in de berm bezig ziet” opper ik. Maar na een half uur trek ik die suggestie weer in, want het geluid blijft maar doorgaan en Afrikanen nemen na ieder tien minuten een ruime pauze. Pas laat in bed ontdek ik de ware oorzaak. Want als de regen op het dak klettert is het geluid verdwenen. Als het even minder regent is het weer het oude liedje en lijkt het alsof een heel mannenkoor tegelijk de keel blijft schrapen. Het zijn de kikkers in de vijver voor ons huisje die de hele nacht van zich laten horen. Behalve als het regent, en dat laatste is bijna voortdurend het geval. Zo zie je maar weer, elk nadeel heb zijn voordeel.

Vandaag staat de transfer naar Hazyview op het programma. Bijna 400 km naar het noorden tot vlak aan de rand van het Krugerpark. Een reis door een afwisselend landschap, kale vlaktes zoals wij gisteren veel zagen, maar ook pittige heuvels en echte bergen. Af en toe een pittoresk dorpje waar veel mensen, vooral vrouwen, langs de weg onduidelijke koopwaar aanbieden. En zowaar een enkele grote stad. Zoals het zeer modern ogende Nelspruit met een heuse universiteit. Wij beginnen ons thuis te voelen in dit land, zeker als wij op een kruispunt moeten kiezen tussen Ermelo rechtdoor en Amsterdam links af. Sowieso erg leuk al die woorden en hele zinnen in kwakkelend Nederlands die je overval tegen komt. Er is nog een meevaller: het heeft vandaag niet geregend, een paar druppels niet meetellend. Wij hebben na aankomst in de Rissington Inn zelfs heel even van de zon mogen genieten. Vanuit deze lodge gaan wij morgen kennis maken met de Panorama Route. Een mand met lunchpakket op de achterbank. Wij zijn zeer benieuwd.

Tot spoedig, Mieke en Dries.

1. Lone Linssen:
    13 november 2019
    Het klinkt allemaal fantastisch. Ik geniet met jullie mee. En ben heel benieuwd naar jullie avonturen in krugerpark 😘
  2. Mieneke:
    13 november 2019
    Een leuk avontuur. Leuk om jullie zo te volgen. Geniet er van en hopen op een beetje beter weer. Liefs.