Stellenbosch, 5 nov. 2019

5 november 2019 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Nog even over gisteravond. Het etentje bij Johan was voortreffelijk. Een eenvoudig bord mosselen op z’n Zuid-Afrikaans. Heerlijk. Wat wel heel opvallend is in de restaurants: alles wat rondloopt is zwart, alles wat zit is wit. Het Afrikaans verleden is vaak pijnlijk zichtbaar, zoals ook in de guesthouses, waar het zeer vriendelijke personeel altijd uit donkere mensen bestaat.

Vandaag zijn wij neergestreken in Stellenbosch, de bekende wijnstreek in de Western-Coast. Tijdens 75 jaar op deze aardbol rondwandelden heb ik zoiets nauwelijks meegemaakt. Wat een verrassende verwennerij. Niet alleen is “The Wild Mushroom” een B&B met Hilton (ver)trekjes, ook het lunch-adres waar de dames mij naar toe loodsten had hemelse kwaliteit. Ik zeg dames, meervoud dus, want ik verdenk Sandra (reisorganisatie) EN Mieke van een complot. Laat het maar eens eenmaal in je leven echt onvergetelijk zijn. De Declare Graff Estate, waar wij rond het middaguur (strakblauwe hemel, 26 graden) aan het mooiste tafeltje op het terras bij de wijnvelden plaatsnamen, overtrof alle verwachtingen. Ik was aanvankelijk bang dat hier een aanslag gepleegd werd op ons vakantiebudget, echter bleek na een heerlijke lunch en dito wijnen de prijs reuze mee te vallen. Zoiets als een wat ruiger etentje in De Mijnstreek, maar dan met een echt riant uitzicht en in een perfecte ambiance. Genieten in Zuid-Afrika is beslist niet duur. Daarbij komt dat Mieke de app van Uber heeft leren gebruiken. Gemak en service op vier wielen. De huurauto blijft voor ons logeeradres staan.

Alleen morgenvroeg even niet. Dan mag ik een retourtje Hermanus rijden (216 km) om daar mijn telefoon op te halen die op de ontbijttafel in het Whale’s Tall Guesthouse is blijven liggen. Over deze rit nog een tipje voor Sandra. Vanochtend hebben wij niet de korte route Hermanus-Kaapstad via de N2 gereden, maar wij namen de iets langerer route langs de kustlijn van Kleinmond en Somerset-West. Een adembenemed schouwspel over een perfecte kustweg. Eerlijk gezegd: zeker zo mooi, zo niet mooier, als de wereldberoemde Chapmans Peak. Wel er aan denken, en dat geldt voor beide routes, de route richting Cape Town rijden, want dan heb je het uitzicht en de parkeerhavens aan de goede linkerkant.

Tot spoedig,

Mieke en Dries.

1. Anne:
    5 november 2019
    Wat klinkt dat allemaal heerlijk! Het is maar goed dat je hoofd wel vast zit, Dries!

Ben benieuwd naar de foto’s!

Liefs Anne
  2. Sanne:
    5 november 2019
    Ha ha Anna....sjiek he. Tijdens zo n reis vergeet je alles!
  3. Lone Linssen:
    5 november 2019
    Ik zou zeggen laat ze de telefoon sturen naar een van jullie vervolgplekken!
  4. Sandra van den Esschert:
    5 november 2019
    Goed om te horen dat Delaire Graff een succes was. En dat jullie terug naar huis komen met goede tips voor mij. Zo leer ook ik nog iets bij. Overigens, voor een ex-fotograaf zie ik wel erg weinig foto’s op deze blog. Zou zo graag wat meer plaatjes zien bij de mooie (sterke) verhalen om mee te kunnen genieten. Morgen weer een nieuwe dag vol avontuur. Ik ben benieuwd.....
  5. Mieke:
    12 november 2019
    Alle adressen die wij via jou kregen waren verrassend in positieve zin. De foto’s die ik met mijn camera maak kan ik helaas niet plaatsen, alleen de foto’s die Mieke of ik met de telefoon maak,