Thomybush Chapungu Lodge, Zuid-Afrika, 16 nov. 2019

16 november 2019 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Of ze nu een gala voorstelling in de schouwburg bezoekt, of een safari in een Landcruiser door de bush maakt, Mieke wil er altijd perfect uitzien. Dus als wij vanochtend om half zes in de auto moeten zitten, moet ik de wekker op 04.45 uur zetten, midden in de nacht dus. Als zij op dat onzalige tijdstip voor de spiegel staat draai ik mij nog een keer om, maar de strakblauwe hemel en de verleidende ochtendzon lokken ook mij snel het bed uit.

De game-drive geeft alles wat het belooft. Tijdens de stoere rit door een ruig landschap worden wij geconfronteerd met neushoorns en olifanten, beiden met jong, gnoe’s, guddo’s, wrattenzwijnen, een indrukwekkende leeuw die lui onder een boom ligt te rusten en als kers op de taart een luipaard met jong die ons ook nog trakteert op een nummertje boomklimmen, om zo bij zijn daar verstopte prooi, een gedode antilope, te komen. En dat zien wij allemaal op slechts enkele meters afstand. Onze gids/spoorzoeker levert uitstekend werk. Vanuit zijn hoge stoel speurt Aubrey tussen de omgeduwde bomen en kaalgevreten struiken, maar even vaak inspecteert hij de bodem op sporen en beoordeelt hij de keutels op versheid. Terwijl de natuurfreak Jack ons van informatie voorziet en elke vogel, gezien of gehoord, van een naam voorziet. De ranger spaart zijn Toyota niet, want off-road is off-road en het maakt geen verschil of een olifant of de Landcruiser de boom in het Krugerpark heeft omgeduwd. Wij moeten het wild zo dicht mogelijk op de huid zitten.

In de middaguren hetzelfde verhaal. Want na de lunch begint om 16.00 uur de namiddag drive. Een ongelofelijk schouwspel bij een meertje, waar tientallen olifanten een enthousiast bad nemen, een prachtige neushoorn met nog niet gecoupeerde hoorn, een groep van tientallen gnoes, wilde honden met een nest van vijf spelende puppy's’, een kudde van wel 200 buffels en een male-leeuw die brullend onder een boom ligt. Allemaal op “aai” afstand, terwijl aaien ons “stricktly” wordt afgeraden.

Bij thuiskomst een herhaling van wat wij enkele dagen geleden beleefden: ons bed is met bloemen versierd op een tafeltje daarnaast staat een koeler met champagne. Ook in de Champungu Lodge weten ze van onze huwelijks mijlpaal. Sandra heeft uitstekended werk geleverd. Wij genieten enorm van onze reis, en dat is de bedoeling.

Tot spoedig,

Mieke en Dries.

1. Lone Linssen:
    16 november 2019
    Wederom prachtig! Ik verheug mij op de foto’s van de andere camera😘